Så tar du hand om dig själv

Att ta hand om sig själv och sin hälsa är extra viktigt när andra saker förändras för oss. Det är lätt att oro tar över mer och mer av ens tillvaro, men det finns saker du kan göra själv för att motverka det. Här är några saker som brukar hjälpa.

Att ta hand om sig själv och sin hälsa är extra viktigt när andra saker förändras för oss. Oro är en naturlig reaktion på förändringar som känns skrämmande för oss. Oro och ångest är inte farligt och kan aldrig skada dig och även om det kan vara jobbigt att stå ut med så går det till slut alltid över. Det är lätt att oro tar över mer och mer av ens tillvaro, men det finns saker du kan göra själv för att motverka det. Här är några saker som brukar hjälpa.

  • Var inte ensam med dina tankar. Berätta för någon hur du känner.
  • Försök att begränsa nyhetsrapportering till vissa tider och ta digitala pauser genom att ge dig själv skärmfri tid varje dag.
  • Fortsätt att göra saker du mår bra av. Kan du inte göra det du gillar, kan du kanske prata om det med någon, läsa/titta på nätet kring det eller planera för när du kan göra det igen. Ha gärna en lista på det du mår bra av och försök kryssa av minst två punkter varje dag. Det kan vara att höra av sig till en kompis, träna, titta på en serie eller lyssna på musik eller något helt annat.
  • Håll dig till dina vanliga rutiner och skapa nya som passar din nya situation. De viktigaste rutinerna att prioritera är sömntider, mat, fysisk aktivitet och umgänge.
  • Rörelse är viktigt då det reglerar spänning och oro i kroppen, försök att göra något fysiskt varje dag.
  • Ta del av information om det du oroar för – använd säkra källor och begränsa det till vissa tider.
  • Inför orostid – bestäm en tid per dag du får oroa dig och ställ klockan. Under tiden får du tänka, prata om eller skriva ner det som oroar dig. Dyker orostankarna upp på andra tider, försök att skjuta upp dem till din orostid.

Se film om hur du kan hantera oro – tre tips från psykologen

Om du känner oro för det coronaviruset – Folkhälsomyndigheten På den här sidan finns samlad information för dig som känner oro eller vill veta hur du kan ta hand om din och andras psykiska hälsa under denna tid. 

Om du behöver stöd eller hjälp eller oroar dig för någon annan, tveka inte att kontakta dina lärare, elevhälsopersonalen eller någon av de stödlinjer som finns

Kontakt
Norrköpings kommun

Rådhuset
Drottninggatan 7
601 81 Norrköping