72-timmarstestet - en vinnare på Swedish Content Awards

Publicerad 31 maj 2018 15:22
Temabild för kampanjen 72-timmarstestet


Med den viktiga 72-timmarskampanjen har Norrköpings kommun, tillsammans med Byn Kommunikationsbyrå och Finspångs kommun, vunnit Swedish Content Awards i kategorin Offentlig sektor.

Juryns motivering

”Kampanjen tar tag i en fråga som de flesta väljer att ducka för. Innehållet är kreativt och har fördubblat medvetenheten i målgruppen. Genom att bland annat låsa in ansvariga personer visar man att man lever som man lär”.

Strandsattes i ett hus utan el och vatten

Kampanjen genomförde i november då säkerhetschefen i Norrköpings kommun och beredskapssamordnaren i Finspångs kommun strandsattes i ett hus utan el eller rinnande vatten. Där testade de om rekommendationerna från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) håller i skarpt läge och delade i realtid, via bland annat livesändningar, med sig av sina erfarenheter till invånare i hela landet. 72-timmarstestet fick stort medialt genomslag både lokalt och nationellt samt ett resultat som överträffade de satta kommunikationsmålen.