Marie, fritidspedagog

Fritidspedagogens betydelse för ett barn som växer upp kan inte underskattas. I skolan lär man sig kunskaper, på fritidshemmet formas man som människa. Ett påstående som i alla fall Marie Karlsson, fritidspedagog på Ektorpsringen, håller med om.

Om man läser en jobbannons så brukar arbetsgivaren kräva rätt utbildning och annat, men man ska också vara flexibel, man ska kunna samarbeta, kunna argumentera och resonera, och så vidare. Kompetenser som man behöver för att klara sig ute i stora vida världen. Det är sådant vi tränar på här på fritidshemmet.

– Det sker i leken, utan att barnen tänker på det. De tränar på samarbete och grupprelationer varje dag. Och det är inget man kan träna på hemma i en familj, för där har du andra relationer. På fritidshemmet är det heller inte riktigt samma förutsättningar som i skolan. Här har man ju inte sin egen bänk och penna, utan pennorna står i en burk där borta, man måste samsas om dem, säger Marie Karlsson.

Fritidspedeagogernas roll

Fritidspedagogerna påverkar mer än vad barnen kanske uppfattar. Ektorpsringen har under tre år haft ett samarbete med Linköpings universitet om aktionsforskning, med fokus på hur man kan främja lek och få bra lekmiljöer.

– Det handlar om att observera vilka av barnen som leker på ett bra sätt och vilka som är bra lekledare. Vi har skapat ett årshjul där vi har observationsveckor i början av höstterminen. Så stöttar vi i leken under hösten och vintern där vi ser att det behövs. Sedan tittar vi igen i början av vårterminen och ser hur det har utvecklats.

Barnen får till sig kunskaper även på fritidshemmet. Fritidspedagogerna på Ektorpsringen pratar kontinuerligt med lärarna på skolan som ligger i samma byggnad, om vad de anser att eleverna behöver träna på.

– Om barnen ska baka kan vi med flit ge dem ett recept som är för 10 personer, men de ska göra 20 portioner. Då är det alltid något av barnen som kläcker att ”då måste vi dubbla”. Så vi jobbar också med skolämnena, men på ett annat sätt.

Fritt och varierande

Det bästa med att jobba som fritidspedagog är friheten att tillsammans med barnen hitta på egna aktiviteter för att nå målen i läroplanen, tycker Marie.

– Och loven är guldkorn. Vi har ett jättestort ansvar, men det finns väl inget annat jobb där man kan åka iväg till en sjö och bada, eller gå till skogen och ha ett lekäventyr, eller köra fotbollsturnering på arbetstid? Det är väldigt fritt och ingen dag är den andra lik. Det är ett fantastiskt jobb!

Uppskattat arbete

Marie Karlsson upplever ett lyft för fritidshemmen de senaste åren. Hon och hennes kollegor får mer uppskattning och tas på större allvar.

– Det är roligt att se. När nya läroplanen kom så startades ett nätverk för fritidspedagoger i Norrköpings kommun och nu har vi jobbat fram en verksamhetsplan som gäller för alla fritidshem. Och att vi har varit med i ett forskningsprojekt med Linköpings universitet gör också att vi har lyfts.