Till textinnehållet

Utskriftsdatum: kl 16:26, den 23 maj 2012
Webbadress: http://www.norrkoping.se/lattlast/miljo/att-sortera-sopor/index.xml

Att sortera sopor

Ordlista

Returpunkt - en plats där du kan lämna sopor som inte ska läggas
i de gröna och bruna tunnorna. Det är kommunen som har hand om returpunkterna.
Det finns fem i Norrköpings kommun. I Norrköping, Åby, Skärblacka, Krokek och Östra Husby.

Återvinningsstation - där du kan slänga tidningar och förpackningar i olika behållare.

Återvinning - är när en produkt tas sönder
och sedan blir till en ny.
En mjölkkartong kan till exempel bli till ett tvättmedelspaket.

Källsortering - när du sorterar hemma och lägger soporna i olika tunnor
kan soporna tas om hand
på det sätt som är bäst för miljön.

Avfall - sopor, allt som du inte behöver längre
och som du vill slänga.

Brännbart avfall

Brännbara sopor är det som finns kvar
när alla andra sopor är lämnade på rätt ställe.
Det kan till exempel vara diskborste,
CD-skiva, blöjor och kuvert.
Brännbara sopor ska slängas i den gröna soptunnan.
Brännbara sopor eldas och kallas brännbart avfall.
Värmen som blir när soporna eldas
används till att värma våra hus.

Matavfall

Mat som du inte äter upp kallas för matavfall.
Lägg matavfall och skal i kommunens påsar
och lägg dem i den bruna tunnan.
Finns det ingen brun tunna där du bor
kan du lägga matavfallet i den gröna tunnan.
Matavfallet du lägger i den bruna tunnan
hämtas av sopbilen och blir till jord eller biogas.

Farligt avfall

Det finns sopor som kan skada vår miljö.
Det kan vara färger du målat med hemma
eller olja du haft till bilen.
Det du använder när du tvättar toaletten eller batterierna
som gör att fjärrkontrollen till TV fungerar.
De soporna kallas för farligt avfall.
Farligt avfall ska lämnas till en returpunkt.
Det är en plats där du kan lämna olika sopor. 

Miljöbilen är en bil som åker runt i Norrköping
två gånger om året.
Till bilen kan du lämna sopor som innehåller farliga ämnen.
Vilken dag bilen åker
och var den stannar
får du veta genom att ringa till kundservice.
Kundservice svarar på frågor om avfall i kommunen,
telefon 011-15 15 50.

Det finns företag som tar hand om farligt avfall.
Företagen gör så att de farliga ämnena
inte skadar vår miljö.

Läkemedel

Mediciner ska lämnas in på ett apotek.
Ett apotek är där man kan köpa mediciner på recept.
Det är viktigt att lämna in mediciner.
Om de hamnar ute i naturen kan de skada vår miljö.

El-avfall

Det du vill slänga som har en sladd,
ett batteri, lyser eller behöver el för att fungera
kallas elavfall.
Elavfall ska lämnas på en returpunkt.
Bor du i lägenhet kan du kontakta den som äger fastigheten
och fråga var du kan lämna elavfall.
Elavfall innehåller ofta ämnen som är farliga för vår miljö.
Det är viktigt att elavfallet slängs på rätt ställen.
De saker du lämnar som elavfall tas om hand.
Mycket av elavfallet används i nya saker. 

Grovavfall

Stora sopor som inte får plats i den gröna soptunnan kallas grovavfall.
Det kan vara bord, soffa eller en cykel.
Bor du i lägenhet kan du fråga den som äger fastigheten
var du kan lämna din soffa.
Du kan också lämna soffan eller cykeln på en returpunkt.

Tidningar och förpackningar

Tidningar och reklamblad är av papper.
En förpackning har innehållit något.
Det kan vara en mjölkkartong, en konservburk
eller en ketchupflaska.
Alla förpackningar av metall, papper och hård och mjuk plast
ska lämnas i stora behållare.
Behållarna finns på några platser i Norrköpings kommun.
Platsen där behållarna står kallas återvinningsstation.
Där kan tidningar och förpackningar lämnas.
Bor du i lägenhet kan det finnas soptunnor
på gården eller i soprummet.
Där du kan lämna tidningar och förpackningar. 

Alla tidningar och förpackningar som lämnas in
blir till nya tidningar eller förpackningar.

Kontakt

Tekniska kontoret
Förvaltningshuset Rosen
Trädgårdsgatan 21, plan 2
601 81 Norrköping

Tfn 011-15 15 50

Skicka e-post

Fler kontaktuppgifter

Tyck till om kommunen!