Till textinnehållet

Utskriftsdatum: kl 07:15, den 4 februari 2012
Webbadress: http://www.norrkoping.se/lattlast/miljo/index.xml

Miljö, natur och avfall

Kemikalier kan vara farliga för människor
och för miljön.
Det är ämnen som används i fabriker, i jordbruket
och i ditt hem.
Exempel på kemikalier som du använder i hemmet
är tvättmedel, nagellack och sprejburkar.
Bygg och miljökontoret ska se till
att kemikalier används så att de inte skadar
människor och miljön.

Bygg och miljökontoret ser också till
att våra bostäder inte gör oss sjuka och
att badvattnet i sjöarna inte är giftigt.
Bygg och miljökontoret ser också till
så att du inte blir sjuk
av mat som serveras på restauranger
och säljs i affärer.

Att sköta naturen kallas för naturvård.
En del natur är ovanlig och värdefull.
Den behöver skyddas extra noga.
Det är tekniska kontoret som har hand om naturvården.
De som bor i Norrköping ska kunna njuta av att vara i naturen.

Norrköpings kommun hjälper invånarna
att ta hand om hushållsavfallet.
Allt får inte slängas i soppåsen.
Tidningar, plastförpackningar, glas och farligt avfall
är sådant som ska sorteras.
Pappersförpackningar och metallförpackningar
ska också sorteras.
Farligt avfall är till exempel batterier och målarfärg.
Många av de som bor i Norrköping
sorterar också matavfall.

Det du inte slänger i soppåsen
får du själv åka och lämna.
Du lämnar förpackningar och
tidningar vid återvinningsstationer.
Återvinningsstationer finns på många ställen.
De ligger ofta bredvid stora mataffärer.

Om du har annat avfall än förpackningar och tidningar
kan du åka till en återvinningscentral.
I Norrköping heter återvinningscentralerna Returpunkter.
Returpunkter finns i området Risängen, Åby,
Skärblacka, Krokek och i Östra Husby.

Kontakt

Norrköpings kommun
Rådhuset
601 81 Norrköping

Tfn 011-15 00 00

Skicka e-post

Fler kontaktuppgifter

Tyck till om kommunen!