Kommunen ska bygga om i Ljura, Hageby och Navestad
Den här informationen är i första hand till dig
som bor i Ljura, i Hageby eller i Navestad.
Vi på tekniska kontoret i Norrköpings kommun
ska bygga om i din stadsdel.
Det gör vi för att du ska få en bättre miljö nära ditt hem.
Om några år ska du kunna åka spårvagn
till och från Norrköpings centrum.
Byggandet började i maj år 2009
Vi kommer först att bygga mellan Ljura och Hageby
Det började vi med i maj i år 2009.
Nu kan du åka spårvagn mellan Ljura och Hageby.
Vi börjar bygga på sträckan mellan Hageby och Navestad i november år 2010.
Så här kommer det att bli
Vi kommer att bygga spårväg bredvid Navestadgatan
förbi Atriumhusen och Ringarna.
Navestadsgatan blir smalare.
Bredvid bilvägen bygger vi gångbanor och cykelbanor.
Vi tar bort gång- och cykeltunneln
vid Ringdansens centrum.
Istället får bilarna köra långsammare.
Då blir det säkrare för dig att gå och cykla.
Vi bygger fler parkeringsplatser nära hållplatserna
vid Trumpetaregatan och vid Ringdansens centrum.
Hållplatserna
Hållplatsen vid Atriumhusen är kvar på samma plats.
Hållplatsen vid Ringdansens centrum flyttas närmare gatan.
Vi bygger också om hållplatserna.
Det ska bli lättare att ta sig på och av spårvagnen.
Det kan bli buller och stökigt
Det kommer att bli buller och stökigt när vi bygger om.
Vi hoppas du har förståelse för att det blir stökigt.
Men det blir bara under några månader.
Sen blir det mycket bättre.
Var kan jag få mer information?
Vill du veta mer om byggarbetet
så ringer du till tekniska kontoret.
Vi har telefonnummer: 011-15 00 00.
Vill du veta hur bussarna åker
medan vi bygger
ringer du till trafikupplysningen.
Där svarar Östgötatrafiken.
De har telefonnummer: 0771-21 10 10.
Hälsningar från
Tekniska kontoret i Norrköpings kommun