Till textinnehållet

Utskriftsdatum: kl 00:14, den 8 februari 2012
Webbadress: http://www.norrkoping.se/lattlast/kommunikation/index.xml

Resa i Norrköping

Resa med spårvagn och buss

I Norrköping kan du åka både med spårvagn och med buss.
Spårvagnar och bussar är miljövänliga.
Det har funnits spårvagn i Norrköping i 100 år.
ÖstgötaTrafiken har hand om resorna
med buss och spårvagn.
Det ska vara lätt för alla
att åka buss och spårvagn.
Därför bygger Norrköpings kommun hållplatserna
så att det är lätt för dig som har en funktionsnedsättning att åka.

Resa med färdtjänst

Du kan ansöka om färdtjänst
om du har en funktionsnedsättning
och har svårt att gå eller
att åka vanlig buss och spårvagn.

Du ringer till kommunens växel
011-15 00 00.
Säg att du vill prata med
en utredningssekreterare
på tekniska kontoret.
Säg att du vill söka färdtjänst.

Resa med riksfärdtjänst

Du kan ansöka om riksfärdtjänst
om du har en funktionsnedsättning
och till exempel inte kan resa själv.

Riksfärdtjänst kan ges till dig
som vill resa till en annan kommun
utanför Östergötland.

Du ringer till kommunens växel
011-15 00 00.
Säg att du vill prata med
en utredningssekreterare
på tekniska kontoret.
Säg att du vill söka riksfärdtjänst.

Resa med tåg

Du kan resa med tåg till och från Norrköping.
Till Stockholm tar det
ungefär 1 timme och 30 minuter att resa med tåg.
Till Göteborg tar det
ungefär tre timmar att resa med tåg.

Resa med flyg

Från Norrköpings flygplats kan du flyga varje dag
till många olika städer och platser.

Parkering för rörelsehindrade

Om du har mycket svårt att gå
och ta dig till och från din bil
kan du ansöka om ett parkeringstillstånd.

Parkeringstillståndet gör att du kan du parkera
på handikapplatser
nära ingången till olika byggnader.

Du ringer till kommunens växel
011-15 00 00.
Säg att du vill prata med
en utredningssekreterare
på tekniska kontoret.
Säg att du vill söka
parkeringstillstånd för rörelsehindrade.

Kontakt

Norrköpings kommun
Rådhuset
601 81 Norrköping

Tel 011-15 00 00

Contact us

Tyck till om kommunen!